מאמרים וכתבות
תביעה קטנה
כל מה שצריך לדעת על תביעה קטנה
הארגון אינו מסייע בימים אלו בעזרה פרטנית בהליך תביעות קטנות. ניתן להגיש תביעה קטנה בצורה עצמאית בסיוע המידע הרב המופיע בעמוד זה:
-פורמטים להגשה בנושאי התביעה
-הסבר מוקלט
-וובינר + מצגת שערכנו בנושא
-מדריך מלא ומפורט פה להגשת תביעה בבית המשפט, המופיע פה בהמשך העמוד.
[מאחר שהוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת מטרופולין, שהסכם פשרה בגינה נחתם במרץ 2023, כל המקרים הנוגעים לחברת מטרופולין ממרץ השנה ו-7 שנים אחורה לא יידונו בבית משפט לתביעות קטנות. במידה ויהיו עדכונים נוספים בנוגע לתביעות ייצוגיות נוספות נעדכן באתר וברשתות החברתיות]
נוסעים בתחבורה הציבורית, דעו את זכויותיכם!
האוטובוס לא עצר בתחנה?
מדלג באופן קבוע על התחנה שלך?
האוטובוס איחר ונגרם לך נזק כספי?
האוטובוס יוצא באיחור מתחנת המוצא?
האיחורים קבועים?
יכול להיות שגם לך יש עילה לתביעה קטנה!
לא הרבה יודעים, אך לפי חוק, לחברות התחבורה הציבורית יש חובות כלפי הנוסעים. אם חברות התחבורה הציבורית לא עומדות בחובות אלה, לנו הנוסעים יש זכות לתבוע ולדרוש את זכויותינו!
הנחיות להגשת תביעה קטנה
-
כתב תביעה
תובעים יקרים, לרשותכם עומדים פורמטים של תביעה קטנה (כאן למטה). יש לבחור את כתב התביעה המתאים למקרה שלכם ולהוריד אותו למחשב שלכם. יש למלא אותו והוא ישמש ככתב התביעה שלכם. רוצה לשלוח לנו את כתב התביעה כדי לוודא שהכל ברור ושהוא מוכן לתביעה? נשמח! אנחנו זמינים במייל- moked@15minutes.co.il
-
לאן להגיש?
יש שתי אפשרויות: באינטרנט באמצעות הקישור הזה ובעזרת המדריך המלא להגשת תביעה קטנה, או פיזית לגשת לבית המשפט, את כתב התביעה שמילאתם (והנספחים שתצרפו), יש להגיש בשלושה עותקים למזכירות בית-משפט השלום באזור מגוריכם או באזור בו רכשתם את כרטיס הנסיעה.
-
מי מייצג?
בבית משפט לתביעות קטנות אין ייצוג של עורך-דין, אתם “מייצגים” את עצמכם. אדם אחר (לא עורך-דין) יוכל לייצג אתכם במידה ונתתם לו ייפוי כוח (דוגמא לייפוי כוח כזה ניתן למצוא כאן למטה). את ייפוי הכוח יש להגיש עם כתב התביעה ולקבל את אישור בית המשפט.
-
תשלום אגרה
על מנת להגיש תביעה קטנה יש לשלם אגרה. האגרה שתשלמו, עומדת על 1% מסכום התביעה שביקשתם או 50 ש”ח – הסכום הגבוה מביניהם. את הסכום ניתן לשלם באינטרנט בכרטיס אשראי (כחלק מהגשת התביעה דרך האינטרנט), במקום על-ידי כרטיס אשראי או בבנק הדואר באמצעות שובר שתקבלו בבית המשפט.
-
לאחר הגשת התביעה
יש להמתין כ-30 ימים עד לקבלת כתב ההגנה מהחברה הנתבעת ולאחר מכן יקבע מועד לדיון בבית המשפט. נשמח מאד אם תוכלו לעדכן אותנו כשיקבע המועד של הדיון וכמובן איך היה.
יש לשים לב לתאריך שקבעו עבורכם לדיון ולדאוג להופיע אליו, אחרת תביעתכם תידחה!
* שימו לב, המידע שלהלן מוגש כמידע כללי. הוא אינו בא להחליף את הוראות החוק והתקנות ואינו מהווה יעוץ משפטי. במקרה של אי-התאמה עם הוראות החוק, הקובע הוא הנאמר בחוק.
אז איך מתחילים?
-
קודם כל - לשמור כל ראייה לגבי המקרה והנזק שנגרם לך – החל מתאריך וזמן הנסיעה (או המקרה הפוגעני), התחנה הרלוונטית, מספר הקו הרלוונטי, קבלה מהנסיעה בהנחה שיש, שם הנהג, קבלה מנסיעה בתחבורה חלופית שנלקחה על ידך (קבלה ממונית למשל), צילום, וידאו, מספרי טלפון של עדים וכו’.
-
שליחת מכתב תלונה לחברת התחבורה הציבורית הרלוונטית למקרה.
ניתן לפנות אל החברה בטופס מקוון באינטרנט, בפקס או בדואר. אנא שימרו העתק של מכתב התלונה לצרכי מעקב. כאן תוכלו למצוא קישורים לפניות הציבור של החברות המפעילות. -
במקביל יש לשלוח עותק של מכתב התלונה גם למשרד התחבורה. ניתן לעשות זאת בקישור הזה
-
חשוב לזכור בזמן ההמתנה למענה לאסוף ולתעד מקרים נוספים שעשויים להיות רלוונטיים.
-
ברגע שמתקבלת התשובה מהגורמים השונים ובמידה ואתם לא מרוצים מהמענה, או לחליפין עבר חודש ולא קיבלתם כל תגובה, ניתן לשקול הגשת תביעה. לא בטוחים אם יש עילה לתביעה קטנה? רוצים להתייעץ? צרו קשר
-
איזה מקרים מתאימים לתביעה קטנה?ישנם מספר מקרים מובהקים שמתאימים לתביעה קטנה, מקרים שבהם ישנה הפרה בוטה של המפעיל את תנאי המכרז: אוטובוס שלא יוצא בכלל מתחנת המוצא אוטובוס שיוצא באיחור מתחנת המוצא אוטובוס שמדלג על תחנה אם אחד מהמקרים האלה קורים לכם באופן קבוע ממליצים לכם לקרוא את המדריך לתביעות קטנות שלנו!
-
מה ההבדל בין תביעה רגילה לתביעה קטנה?תביעה קטנה היא כלי פשוט ביותר! בתביעה קטנה לא צריך עורכי דין או ידע משפטי. חובת ההוכחה היא על המפעיל והראיות שצריך הן מאד בסיסיות (תלונה למפעיל על כל מקרה, כרטיס אוטובוס, קבלה של מונית, טלפון של נוסע נוסף, צילום, סרטון). תביעות קטנות הן על רקע סכסוכים אזרחיים (כמו צרכנות) וניתן להגיש תביעה עד לסכום מסוים לבית משפט בהליך פשוט מאד ואפילו דרך האינטרנט. בתביעה קטנה דורשים פיצוי בעקבות נזק כספי או עוגמת נפש שנגרמה לך. איך מחשבים את גובה הפיצוי? תוכלו להיעזר במידע שנמצא בקישור.
-
את מי לתבוע - משרד התחבורה או המפעיל?בתביעה קטנה אתם תובעים את מפעיל התחבורה הציבורית על ההתנהלות שלו. אנחנו ממליצים לרוב לתבוע רק אם מדובר במקרים חוזרים שכבר התלוננתם עליהם מספר פעמים מול המפעיל ומול משרד התחבורה ושום דבר לא השתנה או במקרים חד-פעמיים קיצוניים ביותר. בכל מקרה אנחנו ממליצים מאד להתייעץ עם הצוות המשפטי שלנו לפני הגשת התביעה כדי לקבל את חוות דעתם המקצועית ולוודא שאתם מגישים תביעה מוצדקת.
-
אפשר לתבוע על כמה מקרים שונים שהיו מול אותו מפעיל?כן! ואפילו מומלץ ברוב הפעמים כדי להראות שמדובר בתופעה שחוזרת על עצמה ולא במקרה חד פעמי.
-
כמה זה עולה?תביעה קטנה עולה 1% מסכום הפיצוי המבוקש או לא פחות מ-50 ₪.
-
מה זה דורש ממני?כדי להגיש תביעה קטנה צריך למלא כתב תביעה ,פורמטים אפשר למצוא באתר שלנו. את כתב התביעה מומלץ להעביר אלינו לייעוץ משפטי של הקליניקה לצדק סביבתי של אוניברסיטת תל-אביב. לאחר מכן יש להגיש את התביעה דרך אתר האינטרנט או לגשת לבית משפט לתביעות קטנות הקרוב לביתכם. צריך לשלם אגרה (1% מסכום התביעה או לא מפחות מ 50 ₪). לאחר מכן יקבע מועד לדיון אליו תצטרכו להגיע (לרוב לאחר מספר חודשים מזמן התביעה). וזהו
-
כמה כסף לבקש פיצוי?מאד משתנה ממקרה למקרה! ניתן לתבוע נזקים בשני מישורים עד סכום מקסימלי של 33,900 ₪. הסכום צריך להיות הגיוני ולא מופרז. ניתן לתבוע על נזק כספי – למשל אם נאלצת לקחת מונית במקום אוטובוס, איחרת לעבודה והפסד השעות השפיע על המשכורת שלך או נגרמה לך הוצאה אחרת. לצורך הוכחת הנזק יש להציג ראיות כמו קבלה מהמונית, שיחה עם שירות הלקוחות של הנתבעת וכדומה. בנוסף לנזק הכספי ניתן לתבוע על נזק לא כספי, כלומר עוגמת הנפש שנגרמה, מטרד, אי נוחות וכדומה. ככל עוגמת הנפש גדולה יותר, ניתן לתבוע פיצוי גבוה יותר (למשל, אם כתוצאה מאי העצירה הפסדת פגישה או אירוע חשוב). בכל מקרה ניתן לטעון שנגרמה עוגמת נפש כתוצאה מאי העצירה בתחנה וכדאי להסביר מדוע. עוד מידע על עוגמת נפש אפשר למצוא כאן.
-
איך מתחילים?כל המידע נמצא בקישור הזה באתר שלנו (קישור לעמוד תביעה קטנה)
-
איפה אפשר לקרוא כתבי תביעה בנושא?דוגמאות לכתבי תביעה אפשר למצוא בדף הזה באתר שלנו.
-
מי עוזר מבחינה משפטית?הקליניקה לצדק סביבתי באוניברסיטת תל-אביב הם הייעוץ המשפטי שלנו והם ישמחו לסייע ולעזור לך. אפשר לפנות אלינו בכל שאלה ואנחנו נדאג להעביר אליהם.