top of page

שיעור זום 2 - יתרון התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי

משך השיעור: 30 דקות

 

פתיחה:

קוראים עם התלמידים את הפרק של מוכר הגלולות המרוות מתוך "הנסיך הקטן" (הסיפור מצורף למצגת). שואלים את התלמידים מה הם היו עושים אם הייתה להם עוד שעה בשבוע, בה הם היו יכולים לעשות כל מה שהם רוצים (אל תגלו מה אתם הייתם עושים, את זה תשמרו כהפתעה לשקופית 6).

 

יתרונות התחבורה הציבורית:

מציגים לתלמידים את הנתון שצפיפות הכבישים בישראל היא הגבוהה ביותר במדינות ה-OECD, פי 3.5 מהממוצע. 

שואלים אותם "מה אנחנו יכולים ללמוד מזה?" ומובילים אותם לתשובה שמצב צפיפות הכבישים בארץ חמור וחריג, אנחנו לא צריכים לקבל את זה כמובן מאליו, או להניח ש"ככה זה" בערים מפותחות.

נשאל מה המשמעויות של צפיפות הזו, ואז נעבור איתם סעיף סעיף:

  • זיהום אוויר: פליטת הגזים מהמנועים של המכוניות בכביש הם הגורם העיקרי לזיהום האוויר בערים. הזיהום הזה מזיק לבריאות שלנו - גורם למחלות נשימתיות כמו אסטמה, וגורם לסוגים שונים של סרטן. בנוסף לזה, זיהום האוויר גורם לנזק אקולוגי ומביא להתחממות גלובלית שלה יש השלכות רבות. ספטמבר האחרון (2020) היה חודש ספטמבר החם ביותר שהיה אי פעם בישראל.

  • תאונות דרכים: אנו רואים עלייה משמעותית בכמות התאונות ובמידת החומרה שלהם. (הנתונים במצגת מתייחסים לעלייה בשנה אחת, מ-2018 ל-2019). הסיבה לכך שהנסיעה בכבישים צפופה ומתסכלת. הנסיעות אורכות הרבה זמן, לכן הסבלנות והריכוז של הנהגים יורדים, ואנו רואים יותר נהגים שמשתמשים בטלפון בזמן נסיעה.

  • עלויות גבוהות: אחזקת רכב עולה בממוצע כ-4,000 שקלים לחודש. במקומות רבים בארץ אין אלטרנטיבה ראויה לרכב הפרטי, ולכן אין לאנשים ברירה אלא להחזיק אוטו בשביל ההתנהלות היומיומית שלהם. משפחות רבות נאלצות להחזיק יותר מרכב אחד. בהרבה ממשקי בית בארץ, הוצאות הרכב הן ההוצאות החודשיות הגבוהות ביותר, אפילו יותר מעלויות המגורים. בנוסף לעלויות הפרטיות גם העלויות המדיניות גבוהות מאוד: משך הזמן של הנוסעים על הכביש גוזלת שעות עבודה רבות ומזיקה למשק. יחד עם נזקי הבריאות והבטיחות, העלויות של הצפיפות בכבישים מגיעה למיליארדי שקלים והיא רק תלך ותעלה. העלויות אלו גבוהות מההכנסות של המדינה ממיסוי על רכבים ודלק.

  • פערים חברתיים בין המרכז לפריפריה: ככל שהכבישים צפופים יותר משך הנסיעה מתארך. זה משפיע מאוד על אלו שגרים רחוק מהעיר, כי היכולת שלהם להגיע לעיר כלק משגרת היומיום שלהם נפגעת. באופן טבעי, בערים הגדולות יש את שירותי הבריאות המתקדמים ביותר, מוסדות חינוך, מרכזי תעסוקה ומסחר, תרבות, פנאי. ככל שההגעה למקומות האלה קשה יותר עבור התושבים שגרים מחוץ לעיר - יגדלו הפערים בכל האלמנטים האלו.

  • זמן (אני ממליצה להחליף את התמונה שבשקופית 6 לתמונה שלכם עושים משהו שאתם אוהבים לעשות). בשלב זה ספרו לתלמידים מה אתם הייתם עושים את הייתה לכם שעה נוספת בשבוע לעשות בה מה שאתם רוצים. דברו על זה שהצפיפות בכבישים גוזלת לנו זמן רב, זמן שאנחנו יכולים להשקיע אותו בדברים משמעותיים הרבה יותר מלשבת באוטו.

 

עיקרון התפוצ'יפס:

עד עכשיו דיברנו על הצפיפות בכבישים. איך זה יעזור אם אותה כמות של אנשים תסע בתחבורה ציבורית במקום ברכב פרטי? השקף הרלוונטי מראה כמה מקום על הכביש תופסת אותה קבוצה של אנשים כשהם יושבים ברכבים פרטיים או באוטובוס. בואו נחשוב כמה רכבים מצליחים להכנס בחניון של בית הספר - באוטובוס אחד נכנסים כ-50 אנשים, כמה מורים נוסעים בכל המכוניות שבחניון הזה יחד?

אתם מכירים את זה שאתם פותחים שקית של תפוצ'יפס וחצי מהשקית אוויר? זה כדי שהצ'יפסים לא יימעכו. בשקית אחת יש בערך 50 חתיכות תפוצ'יפס - כמה שטח (תראו לי בידיים) היינו צריכים כדי לאחסן את כל הצ'יפסים האלו, אם כל חתיכה כזאת הייתה נארזת בנפרד? זה בדיוק אותו הדבר עם תחבורה ציבורית ורכבים הפרטיים.

ככל שיש יותר נוסעים בכלי התחבורה ככה הוא גורם לפחות צפיפות. כלומר - רכבת עדיפה על אוטובוס, אוטובוס עדיף על נסיעה שיתופית (קארפול), קארפול עדיף על נוסע יחיד ברכב.

תרגיל דמויות:

משנים את שמות התלמידים בזום לשמות של דמויות (איש בן 80, אמא ל-6, מנהלת בית הספר, מחנך כיתות ד', שרת התחבורה, מנהל חברת הייטק, שחקן כדורסל, נועה קירל, אשת מכירות...)

התלמידים שלא קיבלו דמויות צריכים לשכנע את כל הדמויות למה כדאי להן לנסוע בתחבורה ציבורית, הדמויות צריכות להציג את הקשיים שעומדים בפניהן.

סיכום:

בשיעור הזה הבנו למה התחבורה הציבורית עדיפה על הרכב הפרטי: היא פחות מזהמת את האווויר ובכך שומרת על הבריאות שלנו ועל כדור הארץ, היא מפחיתה תאונות דרכים, היא עולה פחות כסף לנו ולמדינה, היא תורמת בצמצום פערים חברתיים, היא מפנה לנו זמן למה שחשוב לנו באמת... אבל ראינו עכשיו שזה גם לא תמיד הכי קל ונוח. בשיעור הבא אנחנו נדבר על איך אנחנו יכולים להביא לשיפור בתחבורה הציבורית כדי שיהיה נעים יותר לנסוע בה.

bottom of page