מאמרים וכתבות
הרכבת הקלה בגוש דן
איפה עובר הקו האדום, כמה זמן לוקחת הנסיעה ומתי יפתחו הקווים הבאים?
כל השאלות והתשובות שלכם
עמותת 15 דקות מובילה את המאבק לשיפור התחבורה הציבורית, ופועלת מול מקבלי ההחלטות כדי שנוכל ליהנות מתחבורה מקיימת יעילה, נגישה והוגנת.
רוצים להיות חלק מהשינוי? תמכו בנו כדי שנוכל להמשיך לפעול למענכם, ולמען שיפור התחבורה הציבורית.
מתי הקו הסגול יפתח ומה יהיה המסלול שלו?
הקו הסגול צפוי להיפתח בשנת 2028.
הקו יחבר את החלקים המזרחיים של מטרופולין תל אביב: יהוד-מונוסון, אור יהודה וגבעת שמואל, דרך רמת גן וגבעתיים ועד למרכז תל אביב.
אורך הקו 27 קילומטרים והוא יכלול 46 תחנות.
הקו היה אמור להיפתח מקור כבר בשנת 2027, אך המועד נדחה לשנה לאחר מכן בגלל עיכובים בעבודות.
מהו זמן הנסיעה בקו האדום?
נסיעה מפתח תקווה למרכז עזריאלי צפויה להימשך כ-25 דקות / חצי שעה - תלוי בתחנת המוצא פתח תקווה. כיום הנסיעה הזאת לוקחת עד 50 דקות. נסיעה מבת ים לתחנת קרליבך צפויה לקחת גם היא בערך חצי שעה, במקום 50-60 דקות שהיא לוקחת כיום בקו 1.
לחצות את תל אביב: זמן הנסיעה מתחנת ארלוזורוב עד ליפו צפוי להיות כ-15 דקות! לגמרי הגשמה של מטרות הארגון שלנו ב-15 דקות. מדהים! כיום זמן הנסיעה יכול להיות 40 דקות ולעיתים אף יותר.
בכל אופציות המסלולים שהצגנו זמן הנסיעה מתקצר לפחות בחצי!
מתי הקו הירוק יפתח ומה יהיה המסלול שלו?
הקו הירוק צפוי להיפתח בחלקו הדרומי (מראשון לציון דרך חולון ועד תחנת לוינסקי בתל אביב) בשנת 2028, ורק בשנת 2030 יפתח במלואו.
הקו הירוק יחבר בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון, עם שלוחה לרמת החי"ל.
אורך הקו 39 קילומטרים והוא יכלול 62 תחנות. במרכז תל אביב, מתחת לרחובות אבן גבירול, קרליבך ודרך בגין, הקו יעבור במנהרה כפולה באורך 4.5 קילומטרים ויכלול ארבע תחנות תת-קרקעיות.
כמה נוסעים משמש הקו האדום?
על פי ההערכות, הקו צפוי להסיע כ-70 מיליון נוסעים בשנה (כלומר תיקופים), השווים ל-10% מנסיעות התחב"צ בארץ. לשם השוואה כמות הנוסעים השנתית הזו היא:
● פי 20 מקו 15 בירושלים
● פי 10 מקו 1 (הקו המקדים של הרק״ל)
● פי 2 מהרכבת הקלה בירושלים
● יותר מרכבת ישראל שהסיעה בשנת 2022 כ-50 מיליון איש
מה מסלול הקו האדום?
הקו האדום יוצא מפתח תקווה, דרך בני ברק ורמת גן, מגיע לתל אביב ומשם ממשיך ליפו ובת ים. הוא דומה במסלולו לקו 1 (הקו המקדים לרכבת הקלה).
הקו כולל 34 תחנות, מתוכן 10 תת-קרקעיות (גשר אם המושבות עד קרליבך), והיתר עיליות.
אורכו של הקו 24 ק"מ, כחצי מתוכו במנהרה תת קרקעית (משנקר בפ״ת ועד אליפלט בת״א).
המרחק בין התחנות העיליות הוא כ-500 מטרים, ובין התחנות התת-קרקעיות כקילומטר אחד.
דוח 15 דקות: כיצד נראית השנה הראשונה של הרכבת הקלה?
דוח מיוחד של ארגון 15 דקות בחן את שנת הפעילות הראשונה של הרכבת הקלה בגוש דן, כדי להבין האם:
היא יעילה יותר מנסיעה באוטובוס?
היא עומדת בציפיות השימוש?
מה עובד כמו שצריך ומה דורש שיפור?
המסקנה המשמעותית ביותר מהדוח שלנו:
כמות המשתמשים לא מגיעה ליעדים, כשהבעיה היא דרכי ההגעה לרכבת וממנה. לכן יש לבנות מערכת של קווי אוטובוס שמגיעים אל הקו האדום במהירות ומאפשרים מעבר קל בין אמצעי התחבורה.
מהי תדירות הרכבת?
לפי נת״ע, צפויה תדירות של כל 6 דקות בשעות בשיא, בעבר היה 3 דקות…. בנת״ע מבטיחים שלאט לאט התדירות תהיה כל 3 וחצי דקות. למרות הצהרת נת״ע, יש סיכוי שהתדירות של הקו האדום פחותה מזה, בשל חוסר רצון לתת לרק״ל עדיפות ברמזורים.
לשם ההשוואה, התדירות של קו אוטובוס 1 (הקו המקדים) היא כל 5 דקות בשעות השיא.
מה המשמעות של זה? גדולה משחשבתן.ם.
אם לקו האדום תהיה תדירות של 3 דקות, אזי פוטנציאל ההסעה שלה הוא עד 10 אלף איש בשעה (20 רכבות בשעה), אבל אם התדירות תהיה 5 דקות, פוטנציאל ההסעה שלה יורד לעד 6,000 איש בשעה בלבד (12 רכבות בשעה). מי היה מאמין ששתי דקות יכולות להיות כל כך משמעותיות! 2 דקות שוות לעוד 4,000 נוסעים!. אם זה 6 דקות כמו עכשיו, אז מספר האנשים בשעה כבר יורד ל-5,000 (10 רכבות בשעה), חצי ממה שאמור להיות בתדירות מקסימלית.
והנה עוד נתון מעניין: בחצי דקת המתנה לקו האדום מצטברת בתחנה כמות נוסעים השווה לכמות הנוסעים בקו האוטובוס 1 בשעה שלמה.
איך משלמים?
התשלום יתבצע ברציף או בכניסה לתחנה תת קרקעית. לצערנו, לא יתאפשר תשלום בתוך הקרונות (וחבל שכך...). אנו מנסים להפעיל לחץ לאפשר תשלום בקרונות כדי שלא יווצרו עומסים.
מהן התחנות הכי קרובות לחוף הים?
תחנת אליפלט (אזור נווה צדק) - במרחק של כ- 500 מטרים, תחנת שלמה ביפו - במרחק של כ-500 מטרים, תחנת רוטשילד בבת ים - במרחק של כ-400 מטרים.
איזה קישוריות תהיה לאמצעי תחבורה אחרים? (מפגש עם רכבת ישראל, תחנות אוטובוס, שבילי אופניים)
רכבת: רק"ל פוגשת את רכבת ישראל בפ"ת - קריית אריה ובתחנת ארלוזורוב (מעבר לסבידור מרכז). ניתן גם להגיע לתחנת השלום במרחק הליכה מתחנת יהודית.
אוטובוסים: בתחנת ארלוזורוב (ת"א) יש חיבור לכמות גדולה של אוטובוסים במסוף ,2000 כנ״ל באזור עזריאלי ומנחם בגין, וכן ברחוב אלנבי המרכזי. שבילי אופניים: מרבית התחנות בתל אביב יפו מחוברות לרשת שבילי אופניים. בר"ג, בני ברק ובת ים אין רשת שבילי אופניים, אך קיימים כמה מקטעים קצרים שבוצעו במסגרת הפרוייקט של רק"ל. בפ"ת יש פוטנציאל חיבור בכמה תחנות באזור משה דיין - קפלן.
אפשר לעלות עם אופניים/קורקינט?
ניתן יהיה לעלות לרכבת הקלה עם אופניים וקורקינטים מקופלים בלבד.
מהי עלות הנסיעה?ֿ
8 שקלים ברוב המקרים. הרכבת הקלה עובדת עם כל החוזים הקיימים של רפורמת "דרך שווה".
איזה קווים יפעלו לאורך תוואי הקו האדום?
3 קווי שירות יפעלו בתוואי -
מקטע הנסיעה המשותף לשלושתם הוא בין תחנת אליפלט בדרום תל-אביב לבין תחנת אהרונוביץ' בבני ברק (כלומר בין תחנות אלו תהיה התדירות הגבוהה ביותר):
קו שירות 1R: מתחנת הקוממיות בבת ים לתחנה המרכזית בפ״ת (הקו המלא).
קו שירות 2R: (מופעל חלקית): מתחנת הקוממיות בבת ים לתחנת קריית אריה בפ״ת.
קו שירות 3R: מתחנת אליפלט בת״א לתחנת קריית אריה בפ״ת.
מהי כמות הנוסעים בכל רכבת?
כל רכבת בנויה משני קרונות ארוכים ותכיל כמות מקסימלית של עד 500 נוסעים. לשם השוואה - קו 1 מכיל בשיא כ-80 נוסעים.

