top of page

קידום נתיבי העדפה

עודכן: 18 באפר׳ 2023

כמה זמן אתם עומדים בפקקים בדרך לעבודה? אם חשבתם שהיום המצב גרוע, ב-2030 נעמוד עוד שעה שלמה בפקק! בכל העולם כבר מבינים שחייבים לשנות הרגלים ולעבור לתחבורה ציבורית ומקיימת.

הבעיה היא שהיום, בישראל, נסיעה בתחבורה ציבורית יכולה לקחת אפילו פי 2 יותר זמן מנסיעה ברכב פרטי. תחבורה ציבורית תהפוך להיות אלטרנטיבה אמיתית רק כשזמן הנסיעה בה יתקצר, משמעותית.


איך אפשר לקצר את משך הנסיעה של האוטובוסים? אנחנו צריכים לעזור לאוטובוסים לנוע מהר יותר, ואת זה נוכל לעשות בעזרת נתיבי העדפה - נתיבי תחבורה ציבורית!



מדוע נתיבי העדפה?

  • שיפור אמינות הקו

  • העלאת מהירות הנסיעה של הקו

  • פוטנציאל להעלאת תדירות הקו, או לכל הפחות ביצוע מלא של לו"ז הקו עקב נסיעה רציפה ללא הפרעות

  • נטרול הפקקים

  • שיפור תנאי הנסיעה עבור נהגי התחבורה הציבורית

נתיבי העדפה מאפשרים לאוטובוסים לנסוע על נתיבים משלהם ללא הפרעה ולא עמידה בפקקים יחד עם הרכבים הפרטיים ובעזרתם מגיעים האוטובוסים בזמן לתחנה.

נתיבי העדפה משפרים את התחבורה הציבורית והופכים אותה לאמינה, תדירה ומהירה יותר - מה שמקצר גם את זמן ההמתנה לאוטובוס.

נסיעה רציפה משפרת את תנאי הנהיגה של נהגי התחבורה הציבורית, עוד אינטרס משמעותי מאוד לשיפור התחבורה הציבורית בישראל.


מה ההבדל בין נר"ת לנת"צ?


בעוד שבנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) מותרת הנסיעה אך ורק לאוטובוסים ולמוניות, בנר"ת (נתיב רב-תפוסה) יכולים לנסוע גם רכבים פרטיים עם מספר נוסעים מסוים, בדומה להסדר בפרויקט 'נתיב פלוס' בכביש החוף. בפרויקט זה מוסבים נתיבים בדרכים בין-עירוניות לתחבורה ציבורית ולרכב המסיע מעל למספר נוסעים מסוים - 2 או 3 נוסעים לפחות, כולל הנהג. "נתיב פלוס" משתמש באופן חכם בתשתיות הקיימות, ומאפשר העדפה מהירה וזולה לתחבורה ציבורית ושיתופית.

אנו בארגון 15 דקות דוגלים בנת"צים בלעדיים וזאת מאחר שאין טכנולוגיה אפקטיבית לאכיפת נר"תים.


מה קרה עד עכשיו בתחום?


משרד התחבורה יצא ביוזמה דומה לזו שאנחנו קוראים לה כבר במשך שנים - לשנות את זכות הדרך ולהעביר נתיבים בהם נסעו ברכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית, ובשנת 2019 השיק את תכנית "נתיב פלוס" אשר במסגרתה הוכרזו נתיבים רבי תפוסה (נתיבים אשר מיועדים לתחבורה ציבורית ולרכבים אשר מכילים 2 או 3 בני אדם). נושא זה עורר התנגדות ציבורית גדולה, אך מאז ישנו שינוי משמעותי בהבנת חשיבות נתיבי ההעדפה הן על ידי משרד התחבורה והן על ידי הציבור. פרויקט "מהיר לעיר" של משרד התחבורה ונתיבי איילון ממשיך להוסיף עוד ועוד נתיבי העדפה בערי ישראל, ומשרד התחבורה יצא ב"תכנית אסטרטגית לקידום רשת צירי העדפה ארצית 2022".


באלו פעולות אנו נוקטים?


אנחנו ב-15 דקות התגייסנו כדי להשלים את מה שהיה חסר כל השנים הללו - מהלך הסברתי ציבורי שמסייע לציבור להבין מדוע חשוב לתת קדימות לתחבורה הציבורית.

אנו פועלים באמצעות יצירת לחץ ציבורי רציף פניות לראשי ערים ולמשרד התחבורה, הפגנות תמיכה, "צביעת נת"צים", קידום תקשורתי, פעילויות חינוך ועוד.


תכנית "מהיר לעיר"

בעקבות קמפיין שנמשך שלוש שנים ולחץ בלתי פוסק שלנו, 17 רשויות מקומיות בגוש דן חתמו על תכנית "מהיר לעיר" - תכנית שתוסיף לגוש דן, בו נפח התנועה הגדול ביותר, כ-300 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית!


למרות היתרונות הרבים של הפרויקט, הוא נתקל במכשולים רבים שגרמו לכך שהוא נגרר במשך שנים רבות ללא מימוש של ממש. הכשלים כוללים: היעדר המלצות לתכנון נתיבי העדפה לתח"צ במשך שנים רבות, אי-השתתפות של חלק מהרשויות המקומיות בתוכנית, יכולת מוגבלת לאכיפת ההסכמים עם הרשויות שנכנסו לתוכנית, שיעור נמוך של נתיבי העדפה מוסכמים, אי-מתן העדפה ברמזורים, אכיפה לא-יעילה בגין עבירות תנועה בנתיבי העדפה וכו׳.


פרויקט זה, שנוצר בשל הצורך הדחוף לייעל את תשתיות התחבורה הציבורית בטווח המיידי, צפוי להימשך עוד זמן רב. ארגון 15 דקות עוזר לקדם את הנושא ע״י העלאת המודעות הציבורית לחשיבות נתיבי העדפה לתח״צ, יצירת לובי לקידום הנושא מול הרשויות המקומיות בפרויקט ׳מהיר לעיר׳ והפעלת לחץ על משרד התחבורה לקידום הנושא.


הרחבת היוזמה לסימון נתיבי תח"צ על נתיבים קיימים

יחד עם לובי 99 ופיוצ׳ר מוביליטי העברנו בסוף 2019 מכתב מנומק למשרד התחבורה עם קריאה לקדם נתיבי תח״צ, לא רק כנתיבים חדשים אלא גם בנתיבים קיימים. למסמך צורפו המלצות לגבי כבישים בהם קיים צורך גבוה במיוחד.


בשנת 2022 פנינו לראש אגף התנועה במשטרת ישראל במכתב הקורא לשיתוף פעולה של משטרת ישראל בנתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, בו הדגשנו את חשיבותם של הנת"צים, בתגובה להתבטאויות של גורמים משטרתיים נגד פתיחת הנת"צ בכביש תל אביב-ירושלים, כביש 1, טרם פתיחתו.

כמו כן, יצאנו בקריאה דחופה להכרזה על נת"צים בצירי תחבורה ראשיים בגוש דן - באלוף שדה וגשר מבצע קדש.


מה קורה בימים אלו?


עם חילופי הממשלות וכניסתה של מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה, הצהירה השרה כי תבחן את יעילותם של נתיבי התח"צ בכביש 1, כביש 2 ובנתיבי איילון. יחד עם 13 ארגוני חברה וסביבה נוספים, הובלנו מהלך מהיר באמצעות מכתב ששיגרנו לשרה, בקריאה משותפת לא לבטל את הנת"צים. קריאתנו נחלה הצלחה חלקית - הנת"צים לא בוטלו, אך בפועל ביטלה השרה את האכיפה בנתיב פלוס בכביש החוף והחילה שינויים מסוימים בחלק מהנת"צים.


bottom of page