top of page

קידום נתיבי תחבורה ציבורית

עודכן: 29 בספט׳ 2021

קידום נתיבי תחבורה ציבורית הוא אחד הקמפיינים החשובים והמוצלחים ביותר של 15 דקות לאורך השנים. נתיבי תחבורה ציבורית מאפשרים לאוטובוסים לנסוע מהר, כמו רכבת, ולעקוף את הפקקים.



למה נתיבי תחבורה ציבורית?

אחד הפרמטרים החשובים ביותר לכל נוסע הוא משך ההגעה מהבית ליעד שלו. כל עוד זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית יהיו ארוכים מזמני הנסיעה ברכב הפרטי, מרבית נוסעים ימשיכו להעדיף את הרכב הפרטי. הדרך לצמצם את זמני הנסיעה של התחבורה הציבורית ולהעלות את מידת האמינות והאטרקטיביות שלה, היא ליצור מסלולי נסיעה ייעודיים ומהירים לתחבורה ציבורית, כך שהאוטובוס לא נתקע בפקקים עם שאר המכונית בדרך.


נתיבי תחבורה ציבורית

  • מקצרים את זמני הנסיעה בתחבורה ציבורית

  • מגדילים את אמינות זמני הגעת האוטובוס

  • מאפשרים את הגדלת תדירות הנסיעות

  • מגדילים את קיבולת הכביש, כך שיותר אנשים יכולים לעבור בכל שעה ביום


קצת נתונים

מטרופולין תל אביב-יפו היא הגדולה והעמוסה ביותר בישראל, הן בשל כמות התושבים באזור וכן מכיוון ש- 50% מכלל מקומות העבודה במדינה מרוכזים במטרופולין זה. לפי נתוני משרד התחבורה, בשנת 2016 בוצעו 6 מיליון נסיעות יומיות במטרופולין, שהן כמחצית מכלל הנסיעות שהתבצעו בישראל בשנה זו, ומתוכן רק 1.2 מיליון נעשו באמצעות תחבורה ציבורית. הגודש בדרכים צפוי לגדול בשנים הקרובות, והמחסור בתשתית הבלעדית לתחבורה ציבורית רק מחריף את הבעיה. התחבורה הציבורית מבוססת בעיקרה על אוטובוסים, אולם הנסיעה באוטובוס היא לא נוחה ופעמים רבות גם איטית.

על פי התוכנית האסטרטגית לפיתוח התחבורה הציבורית, שהוכנה ביוזמת משרדי התחבורה והאוצר בשנת 2012: “אורך מסלולי תחבורה ציבורית בזכות דרך בלעדית לתושב במטרופולינים בישראל הינו 25-100 מ’, לעומת 150- 200 מ’ לתושב במרבית המטרופולינים בעולם עם תחבורה ציבורית מפותחת”. אחת התוצאות של מציאות זו היא ש”מהירות ממוצעת של תחבורה ציבורית במטרופולינים בישראל עומדת על 16-19 קמ”ש (!), בהשוואה למהירות ממוצעת של 25 קמ”ש בערים במדינות מפותחות שבהן מערכת עם זכות דרך בלעדית”.

תכנית "מהיר לעיר"

בעקבות קמפיין שנמשך שלוש שנים ולחץ בלתי פוסק שלנו, 17 רשויות מקומיות בגוש דן חתמו על תכנית "מהיר לעיר" - תכנית שתוסיף לגוש דן, בו נפח התנועה הגדול ביותר, כ-300 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית!


למרות היתרונות הרבים של הפרויקט, הוא נתקל במכשולים רבים שגרמו לכך שהוא נגרר במשך שנים רבות ללא מימוש של ממש. הכשלים כוללים: היעדר המלצות לתכנון נתיבי העדפה לתח"צ במשך שנים רבות, אי-השתתפות של חלק מהרשויות המקומיות בתוכנית, יכולת מוגבלת לאכיפת ההסכמים עם הרשויות שנכנסו לתוכנית, שיעור נמוך של נתיבי העדפה מוסכמים, אי-מתן העדפה ברמזורים, אכיפה לא-יעילה בגין עבירות תנועה בנתיבי העדפה וכו׳.


פרויקט זה, שנוצר בשל הצורך הדחוף לייעל את תשתיות התחבורה הציבורית בטווח המיידי, צפוי להימשך עוד זמן רב. ארגון 15 דקות עוזר לקדם את הנושא ע״י העלאת המודעות הציבורית לחשיבות נתיבי העדפה לתח״צ, יצירת לובי לקידום הנושא מול הרשויות המקומיות בפרויקט ׳מהיר לעיר׳ והפעלת לחץ על משרד התחבורה לקידום הנושא.


בימים אלו, הארגון מנהל מעקב אחר הביצוע, וממשיך להפעיל לחץ ציבורי ותקשורתי לקידום התכנית.



bottom of page