top of page
< חזור

רגע לפני הבחירות, איך הרשות המקומית יכולה לשפר את התחבורה הציבורית?

הבחירות לרשויות בפתח וזהו זמן מצוין להזכיר למועמדים השונים שבקדנציה הבאה אנחנו, ציבור הבוחרים דורשים לשים את נושא התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות. איך עושים זאת? בדיוק בשבילם יצאנו ב15 דק' במסמך מיוחד המכיל 7 עקרונות בעזרתם הרשויות יכולות לפעול לקידום נושאי התחבורה.

דיאנה בר

דוגמא לנתצ''ים ושבילי אופניים// צילום:עדן רונן


זה לא סוד שאיכות התחבורה הציבורית בישראל מדורגת במקום לא מזהיר כלל ביחס לשאר מדינות העולם . ישראל מדורגת במקום ה 1 במדד הגודש בכבישים מבין מדינות ה OECD.


מדד הגודש בכבישים מבין מדינות ה OECD// מתוך israelscienceinfo

רשות המקומית, משרד התחבורה, חברות התחבורה, גורמים רבים אך אין דמות אחת שמאגדת את כולם, מה שגורם לבעיות שונות הנוגעות בתחבורה ציבורית ליפול בין הכיסאות. בדיוק כאן אנחנו נכנסים לתמונה עם מספר עקרונות שיעזרו לנבחרים שלנו ברשויות בייעול התחבורה הציבורית בכל עיר בפרט וכמדינה עם רשת תחבורתית הולמת את תושביה ככלל.



הנה לכם 7 דברים שהרשות יכולה לעשות כדי לשפר את התחבורה הציבורית בעיר:


קידום ויצירת רשת עירונית ומטרופולינית רציפה של תשתיות לתחבורה מקיימת- נתיבי תחבורה ציבורית, שבילים

מוצלים לאופניים והליכה:  על מנת להגביר את השימוש בתחבורה הקיימת יש צורך ביצירת רשת שבילי תחבורה ציבורית אטרקטיבית, אמינה ובעלת תדירות מספקת. כדי לבטיח את פעולתה היעלה של רשת זו נשים דגש על מספר מוקדים : מתן עדיפות לתשתיות המקדמות תחבורה מקיימת על ידי הקצאת נתיבי תחבורה ציבורית, אכיפה אפקטיבית ליעילות הנת''צ, עדיפות ברמזורים לתחבורה ציבורית שיאפשרו לתחבורה להגיע בצורה מהירה וימנעו עיכובים בדרך לתחנות היעד. בנוסף קידום ההליכה חשוב לא פחות וזאת על ידי הרחבת המדרכות, הוספת הצללות שינעימו את חווית הולכי הרגל ואכיפה של חנייה על מדרכות, את שבילי האופניים נקדם על ידי יצירת שבילים רציפים המופרדים מהמדרכה ומהכביש לשמירה על בטיחותם של כלל המשתמשים בדרך.


עידוד הגעה ירוקה למוקדי ביקוש: הדומיננטית בשימושי הרכב הפרטי היא ההגעה שלנו למוקדי ביקוש. על מנת לעודד חלופה של תחבורה ציבורית ברכב הפרטי נצתרך לתעדף תשתיות ותוספות של אוטובוסים המחברים בין הערים למוקדי הביקוש. אולם זו לא מספיקה לבדה , תמריצים ושיתופי פעולה של שותפים במוקדי הביקוש הכרחיים גם הם, שילוב המעסיקים, הסברה של מוסדות החינוך, תחנות הרכבת וגורמים נוספים הנוגעים במוקדי הביקוש תביא ליעילות מירבית.


מינוי מנהל/ת תחום תחבורה ציבורית ברשות המקומית : גורמים רבים ואזרח אחד. פעמים רבות אנחנו כאזרחים נתקלים בקושי בקבלת מענה על צרכים שונים. בידי הרשות המקומית הכוח הגדול ביותר ליצור שינוי אמיתי לתושביה בזכות הכירות המרחב הציבורי, על הכבישיים והתחנות ועד האילוצים העירוניים מאחורי הקלעים. בנוסף לרשות דרך התקשורת היעילה ביותר עם תושביה. מינוי אחראי תחבורה ציבורית ברשות שיתווך בין הציבור למשרד התחבורה ומפעילות הקווים השונים תדע לתת תמונה רחבה וכוללת ולייצג את הציבור בצורה המיטבית ביותר.


איסוף פניות תושבים לטובת ייצוג צרכים מיטבי מול משרד התחבורה והחברות המפעילות: נכון לזמן זה אין גורם אחד המעניק מענה מספק לצרכי הנוסעים ובעיותיהם.  מענה על פניות למשרד התחבורה לוקח זמן רב ולא מספק במקרים רבים. מהצד השני פנייה לחברה המפעילה קו תחבורה כלשהו לא תמיד תביא לשינוי ממשי בפתרון הבעיה. הנוסע לעיתים קרובות יתייאש ויעדיף להשתמש ברכב הפרטי האמין והנוח. אנו מציעים כי הרשות המקומית תייצר ערוץ תקשורת מול התחבורה הציבורית בתחום שלה על ידי איסוף נתונים מהשטח וצרכים שעולים מציבור הנוסעים והבאה לדיון מול הגורמים הרלוונטים.


הכנת תכנית אסטרטגית לקידום תחבורה מקיימת ברשות: משתמשי התחבורה הציבורית, רוכבי האופניים, הולכי הרגל ונוסעי התחבצי''ם צריכים לעמוד בראש מעיניהם של מקבלי ההחלטות בעת הקמת תוכניות תכנון עירוני. איסוף נתונים ממשרד התחבורה והחברות המבצעות נחוץ כאן בשילוב התייעצות עם הציבור ומומחים בתחום על מנת ליישם את התוכניות בפועל ובכך לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית.


Pexels :תחבורה ציבורית בראש התוכניות העירוניות// צילום

הקצאת שטחים למסופי תחבורה ציבורית ותחנות מנוחה לנהגים: בשנים האחרונות עם המעבר לשימוש באוטובוסים חשמליים הדורשים עגינה וטעינה קיים צורך בהגדלת שטח למסופי האוטובוסים, לא רק כתחנת טעינה, אלא נקודת מנוחה הנדרשת להבטחת בטיחות וזכות בסיסית של כל עובד ועובדת בחברת התחבורה. מסופים אלו חייבים להיות בסמכות ובהקצאה של הרשות עבורם.


אקטיביות בקידום תכנית המטרו ותכניות אסטרטגיות נוספות ברמה הלאומית: בקרב רשויות המקומיות רבות ישנו חוסר מעורבות בפרוייקטים לאומיים שונים. דוגמא בולטת לכך היא פרויקט המטרו בגוש דן אשר יכול לשפר ולייעל את התחבורה ולהקל רבות על התושבים וקריטית להוצאה של גוש דן מהפקקים נושא שמקודם בעצלתיים. מעורבותן של הרשויות המקומיות אינו מספיק, חוסר תקשורת מול משרדי הממשלה או הבנה מועטה של הרשויות את חשיבות השינוי המהפכני שיביא המטרו מביאות אותנו לעתיד בו נסיעה במטרו נראית רחוקה שנות אור. 15 דק כאן על מנת לספק ידע בנושא ולעודד אתכם להפעיל לחץ מול מקבלי ההחלטות לקידום תוכניות אלו.

Pexels :זה הזמן להצביע // צילום

כפי שראיתם בידי הרשויות הכוח וכעת גם הידע הדרוש על מנת ליצור שינוי אמיתי עבורנו ציבור הבוחרים על מנת ליצור עתיד תחבורתי ראוי, יעיל וטוב יותר. הכוח בבחירת ייצוג הולם למטרות אלו נמצא בידיים שלכם, בחרו נכון.





bottom of page