איך "מחשבים" עוגמת נפש?

מה בדבר תחושות הכעס, העלבון ואי הנעימות שנגרמו כתוצאה מהתנהלות חברת האוטובוסים? המשפט מכנה היבטים אלה בשם “עגמת נפש” ומאפשר לתבוע פיצוי כספי עבורם. הבעיה היא, שלא מדובר בסכום כספי מוגדר (כמו עלות מונית או כרטיס להופעה לדוגמא).

 

על כן מומלץ לפעול באופן הבא:

  1. להצטייד בעדות שתומכת בטענות. למשל, אדם שנכח באוטובוס בזמן שנהג התנהג כלפיך באופן משפיל, תיעוד של שעת הגעת האוטובוס אל מול השעה בה הוא היה אמור להגיע, הקלטה של שיחות אל מול מוקד השיחות של חברת האוטובוסים ותשובות המוקדנים, וכיו”ב.

  2. לתאר בפירוט ממה נובעת עוגמת הנפש. למשל, אם מתואר באיחורים חוזרים ונשנים של קו האוטובוס שגורמים לאיחור לעבודה ולאי נעימות אל מול המעביד או איחור משמעותי של אוטובוס ביום חם במיוחד או גשום או קו אוטובוס אחרון שלא הגיע, וכיו”ב.

 

​ככלל, רצוי להיות ברורים ומפורטים ככל הניתן בתיאור שמוצג לבית המשפט, כדי שיוכל להבין ולהזדהות עם עגמת הנפש שנגרמה. מאחר והדוגמאות לעגמת נפש הן רבות ושונות ומאחר ולא פשוט לקבוע איזו סכום ניתן לדרוש כפיצוי. בהמשך מצורפות דוגמאות למקרים שהגיעו לבית המשפט ושל סכומי הפיצוי שנקבעו (שעל פי רוב, ובהתאם לנסיבות המקרה, נעים בין 500-2,000 ש”ח).


גובה הפיצוי משתנה ממקרה למקרה!
 

ניתן לתבוע נזקים בשני מישורים עד סכום מקסימלי של 33,400 ₪. הסכום צריך להיות הגיוני ולא מופרז.

ניתן לתבוע על נזק כספי – למשל אם נאלצת לקחת מונית במקום אוטובוס, איחרת לעבודה והפסד השעות השפיע על המשכורת שלך או נגרמה לך הוצאה אחרת. לצורך הוכחת הנזק יש להציג ראיות כמו קבלה מהמונית, שיחה עם שירות הלקוחות של הנתבעת וכדומה.

בנוסף לנזק הכספי ניתן לתבוע על נזק לא כספי, כלומר עוגמת הנפש שנגרמה, מטרד, אי נוחות וכדומה.

דוגמאות מהפסיקה המתייחסות לפיצוי בגין עוגמת נפש

אי עצירת אוטובוס בתחנה (דילוג)


1. הנוסעת איחרה לתור שנקבע לה במרפאה, המתינה בשמש ובזבזה זמן רב. קיבלה פיצוי של 3000 ש"ח 2. הנוסעת נאלצה לשכור מונית לצורך הגעתה הביתה. היה יום גשום והיה לה ציוד רב. קיבלה פיצוי של 1,158 ש"ח 3. הנוסע, אשתו ושלושת ילדיו נאלצו לשכור מונית ליעדם. קיבלו פיצוי של 500 ש"ח




אוטובוס לא הגיע


1. הנוסע חיכה לאוטובוס בשעה שפורסמה בלו"ז הרשמי. נאלץ לחזור לביתו והפסיד יום לימודים. קיבל פיצוי של 750 ש"ח 2. הנוסע ומשפחתו איחרו לחתונה כי נאלצו לקחת אוטובוס אחר. קיבלו פיצוי של 4500 ש"ח 3. קבוצת מטיילים חיכו 5 שעות לאוטובוס ולאחר שלא הגיעו הזמינו הסעה פרטית. קיבלו פיצוי של 1,200 ש"ח 4. האוטובוס הקדים לצאת ומספר נוסעים פספסו אותו. קיבלו פיצוי של 800 ש"ח




התנהגות לא ראויה של נהג


1. הנוסעת שאלה את הנהג למה איחר והוא ענה לה בגסות עד שלבסוף החליטה לרדת מהאוטובוס. קיבלה פיצוי של 5,500 ש"ח 2. הנוסע צלצל בפעמון וביקש לרדת, הנהג לא הסכים והנוסע נאלץ לרדת 3 תחנות רחוק יותר. קיבל פיצוי של 1,500 ש"ח




האוטובוס איחר


בנוסף לאיחור הנהג הסתבך עם התשלום והנוסע ומשפחתו המתינו 50 דקות בשמש. קיבלו פיצוי של 1,500 ש"ח