top of page
< חזור

״חסר לי קו״: איך תעשו שינוי בתחבורה הציבורית? המדריך המלא

חייבים קו אוטובוס חדש ולא יודעים איך לעשות את זה? • הסתבכתם בג'ונגל הגורמים האחראיים על התחבורה הציבורית בארץ?  • איך לעשות שינוי בתחב״צ באזורכם - צעד אחר צעד: מהכללים הבסיסיים ועד לצעדים פרקטיים • המדריך בשבילכם לעשיית שינוי בתחבורה הציבורית

שי כפיר


התחבורה הציבורית בישראל היא... איך לומר? מעט מסובכת. בירוקרטיה, בירוקרטיה ושוב בירוקטיה. בשל ריבוי השחקנים בזירת התחבורה הציבורית בישראל, קשה לעיתים לקדם שיפורים ושינויים,  מכיוון שלא פעם נושאים לטיפול נופלים בין הגורמים השונים בשל חוסר תיאום. פעילות אקטיביסטית בתחום התחבורה הציבורית מורכבת מכללים וטיפים רבים, מוטיבציוניים ומעשיים, אשר תורמים זה לזה ומשלימים האחד את השני. אלו יקדמו אתכם בצורה הטובה ביותר להשגת מטרתכם. אז מה ניתן לעשות כדי להוביל לשינוי בתחבורה הציבורית?


ככלל אצבע, מומלץ כמעט תמיד להפנות לרשות המקומית את הדרישה לשיפור התחב"צ ביישובים עירוניים, משום שלאלו יש כוח רב יותר בייצוג התושבים מול משרד התחבורה. הרשויות המקומיות כאמור אחראיות על תחנות האוטובוס בעיר, מסופי אוטובוסים, נתיבי תחבורה ציבורית וייצוג התושבים מול משרד התחבורה. במקביל לפנייה לרשות המקומית, חשוב לפנות גם אל כל שאר הגורמים כדי לוודא ששום דבר לא נופל בין הכיסאות. 

אם פנייתכם לרשות המקומית צלחה, הידד! אבל מה אם נעניתם במכתב מנומס שבקשתכם נדחתה? קודם כל, לא לדאוג או לכעוס, ולא להרים ידיים! אחרי שלקחתם נשימה, ראשית להלן מספר כללי מוטיבציה שיסייעו לכם להגיע לשינוי המיוחל:


כלל ראשון: מצאו את נקודת ההזזה

נוכל להשפיע על אותם הגופים הרבים הפועלים בתחום התחתבורה הציבורית בישראל, רק אם נוכל למצוא את נקודת האחיזה המתאימה - אותה חוליה הנגישה לנו ביותר ויכולה לעזור לנו. כפי שנכתב, בדרך כלל תהיה זו הרשות המקומית, המקשרת בין האזרח "הקטן" למשרד התחבורה "הגדול". למשרד התחבורה קשה "להקשיב" לפניות מפוזרות ובודדות של אזרחים, אך אם רשות מקומית פונה אליו בדרישות מסודרות ומרוכזות לטובת תושביה, קל יותר למלאן בצורה מסודרת (והתועלת כמובן גדולה יותר). אך שוב, מה עושים אם זכינו בכתף "קרה" מהרשות המקומית? לא מתייאשים, מה שמוביל אותנו לכלל הבא - 


כלל שני: התמדה היא המפתח להצלחה

שינויים לא קורים ביום אחד. לרשויות יש סדר יום ומשימות משלהן, לכן לעיתים קרובות הן אינן קשובות לבקשות חיצוניות נוספות. הדרך הטובה ביותר להצליח היא להתמיד ולא להתייאש. לכן, בבואכם ליצור שינוי, עליכם להבין שמאבק ציבורי הוא ריצת מרתון ולא ריצה למרחק קצר - קחו אוויר והיאזרו בסבלנות. מוטב לתכנן תכנית ארוכת-טווח, משום ששינוי אינו צעד אחד, אלא שרשרת של צעדים.


כלל שלישי: היו בהירים וברורים במטרותיכם

עליכם להגדיר לעצמכם מה בדיוק אתם מבקשים. רצוי לנסח זאת בשלוש נקודות ולא יותר. בהירות במטרות תעזור גם לכם, וגם למי שממנו אתם מבקשים עזרה. 


כלל רביעי: העזו לחלום והיו אמיצים

שינוי לעיתים אינו דבר פופולרי. בבואכם לבקש שינוי, ובייחוד כזה שדורש ויתורים ושינויים באורח חיים קיים לטובת אורח חיים אחר, רוב הסיכויים שתיתקלו בהתנגדות - הן מצד פוליטיקאים והן מצד תושבים אחרים. היו אמיצים ובעלי חזון, דמיינו מציאות אחרת, טובה יותר, לטובת הכלל. זכרו את המשפט של מהטמה גנדי: "בהתחלה הם מתעלמים ממך, אחר כך הם צוחקים עליך, אחרי זה נלחמים בך, ואז אתה מנצח".


אוקי, אז דיברנו לא מעט מוטיבציה, אבל מה בפרקטיקה? על מנת להצליח ליצור שינוי, לעיתים קרובות נצטרך להוכיח שהבקשה שלנו אינה מייחדת רק אותנו, אלא רלוונטית גם לאחרים - הרי אי אפשר לייעד קו אוטבוס מסוים לכל אזרח שחפץ בכך, או לשנות מסלול בהתאם לדרישה של אדם אחד בלבד. על כן, עלינו להוכיח שבקשתנו תיטיב עם הרבה נוספים, או במילים אחרות - עלינו להוכיח ביקוש. אלו הן הדרכים שעומדות לרשותכם לצורך המשימה:


עצומה

דרך מוכרת ומקובלת. המילה עצומה מגיעה מן השורש ע.צ.מ, ולא בכדי - לשורש הזה שותפות המילים עוצמה (כוח), ועצום (גדול). הסיבה לכך - גודל מעניק כוח. החבירה לאנשים נוספים מעצימה את קולכם. חוקי היסוד להכנת עצומה:

  • תקצרו - על העצומה להיות קצרה וברורה (לא יותר מדף אחד). 

  • בחרו היטב את הנעמן - אותה נקודת לחץ שתסייע לכם להזיז דברים.

  • בחרו היטב את שורת הנושא - שתהיה אטרקטיבית ותבהיר את מטרתכם לקוראי העצומה.

  • הכינו טבלה - בה יהיה מקום להזנת פרטים: שם מלא, כתובת, אימייל, טלפון, יישוב (ופרטים נוספים בהתאם לצורך). 

  • היו ממוקדים - רשמו באופן בהיר וחד מהן דרישותיכם. 

  • הוסיפו עמודה לבדיקת מוכנות לפעילות נוספת (מלבד החתימה על העצומה) - כך העצומה תשרת שתי מטרות: הפעלת לחץ על מקבלי ההחלטות, ומציאת פעילים פוטנציאליים. 

  • וודאו שהעצומה בהירה וממוקדת - שלב קריטי לפני הפצה.

  • הפיצו - העבירו את העצומה לקריאתם של כמה שיותר אנשים. הפיצו לפי המטרות: אם מדובר ביוזמה לקו אוטובוס חדש, רצוי להפיץ אל קהל היעד שירצה להשתמש באוטובוס זה. היו יצירתיים וחישבו היטב מי קהל היעד שלכם. 



סקר

למעשה עצומה "משוכללת". סקרים נועדו  לשקף את הצרכים התחבורתיים של התושבים, ובאמצעותם ניתן לתכנן תחבורה ציבורית טובה יותר, שתתאים לאותם הצרכים. לרוב נבדוק בסקרים את נקודת המוצא ואת נקודת היעד של התושבים, כלומר לאן הם נוסעים ביומיום. כך, ניתן יהיה לבקש קווי תחבורה ציבורית מיטביים. ישנם דברים נוספים שניתן לבדוק בסקר, בהתאם למטרתנו - לדוגמה, אם אנחנו מעוניינים בהקמת נתיבי תחבצ בעירנו, עלינו לבדוק מהי בכלל ההיענות לנסיעה בתחבורה ציבורית. טכנית, איך עורכים סקר?

  • כיום ניתן בקלות מירבית ליצור סקר דרך Google Forms.

  • את ההפצה ניתן לקיים במספר דרכים: הפצה אינטרנטית דרך הרשתות החברתיות, הפצה ברשימת תפוצה במייל או בוואטסאפ, הפצה ידנית ועוד. 

  • חשוב לוודא כי גודל המדגם גדול מספיק (בהתאם למטרות הסקר). בנוסף, חשוב לוודא כי הסקר "מאוזן" מבחינת חתך דמוגרפי - גברים מול נשים, שכבות גילים, פריסה גיאוגרפית וכו'. 


עצומה מצולמת

דימוי ויזואלי שמטרתו להעביר מסר למקבלי ההחלטות, באמצעות הפצה בתקשורת וברשתותת החברתיות. דוגמה לעצומה מצולמת היא תמונת סטילס או סרטון וידאו של קבוצת אנשים המחזיקים שלטים עם מסר ברור. ניתן לשלב את העצומה המצולמת גם בפלאיירים היכולים לשמש בפעילויות שונות.


מתוך המדריך לאקטיביסט

כעת, אחרי שיש לנו גם את הכלים המוטיבציוניים וגם את אלו הפרקטים, מספר טיפים נוספים שיעזרו לתהליך השינוי שאתם מובילים להיות מוצלח במיוחד:


עבודה עם פעילים אחרים - אם הצלחתם לאגד סביבכם קבוצת פעילים אקטיביסטיים, חשוב שתדעו נעבוד נכון כקבוצה. כדי להגיע למעגלי השפעה גדולים, תצטרכו להרחיב את מעגל המעורבות. אך במעגל הפעילות הראשון, שכולל אתכם ועוד שניים-שלושה פעילים מרכזיים, חשוב שיהיו יחסים טובים, ושתתאימו האחד לשני מבחינת אופי העשייה והלך המחשבה. 


קבלת החלטות - החלטות על אופי הפעילות וצעדים להמשך דורשות תקשורת מיטבית, ברורה ומכבדת. זו מושגת באמצעות דיבור, ולא באמצעות כתיבה. על כן, השאירו את הדיונים וההחלטות ה"כבדים" לשיחות טלפוניות או לפגישות פנים מול פנים. 


קבוצות וואטסאפ - ייעדו את קבוצת הוואטסאפ לכיוון תפעולי בלבד. אל תיגררו לשיחות סרק או ויכוחיחם על מהות המאבק ועל הצעדים הבאים במאבק, הדבר יכול לחבל באופן הרסני במטרה המשותפת. קבוצת הוואטסאפ חייבת להישמר ככלי יעיל שמשמש להעברת מסמכים, תמונות או קביעת פגישות.


גאנט משימות - בבואכם להחליט "מי עושה מה ומתי" בזמן הקרוב (כאמור באופן טלפוני או בשיחה פיזית), רשמו באופן ברור, רצוי בטבלה, מי אחראי על מה, ועד מתי עליו לבצע זו. את הרשימה פרסמו בין כל חברי הקבוצה - פומביות מגדילה מחויבות. 


פגישות עם הרשויות (עירייה, משרדי ממשלה, מפעילות תח"צ) - ייתכן שבעקבות פנייתכם ומחאתכם תוזמנו לפגישה עם אחת מהרשויות הרלוונטיות. מספר טיפים לאירוע אפקטיבי ומוצלח:

  • הגיעו מוכנים - מוכנות מובילה להצלחה. איספו נתונים, אגדו אותם בדו"ח והגישו לגורם הממסדי. בנוסף, תאמו ביניכם (הפעילים) עמדות ואסטרטגיית שיחה טרם הפגישה.

  • סיכום הפגישה - כתבו אתם את סיכום הפגישה, והפיצו זמן קצר לאחר הפגישה לכל הממשתתפים בה. סיכום הפגישה לעיתים חשוב יותר מן הפגישה עצמה, כיוון שזהו מסמך כתוב שבו מפורטים מסקנות הפגישה והצעדים  להמשך. באמצעות שליטה בסיכום, הכוח נמצא בידיים שלכם. אל תשכחו לעקוב אחר ביצוע המסקנות. 

  • הגיעו כצוות מצומצם - אמנם בעצומה או בסקר הגודל כן קובע, אך בפגישה הוא דווקא יכול להיות בעוכריכם. הגיעו לפגישה שניים-שלושה אנשים בלבד, כדי שלא תגלוש לאירוע של תלונות וסיפורים אישיים. מספר מצומצם של משתתפים שומר על הפגישה ממוקדת ועניינית. 

  • הישארו ממוקדים - אל תיתנו לשיחה לגלוש למחוזות שלא קשורים למטרה שלכם. כמובן שניתן לנהל שיחות חולים ולהיות חביבים, אך הישארו מקצועיים וממוקדים במטרה. 


ולא נותר לנו אלא לאחל - בהצלחה!

(להורדת המדריך המלא - לחצו כאן)



bottom of page