מאמרים וכתבות
צמצמו את הכביש - זה זמן לבלות: זו הדרך לעורר את חיי הלילה בעיר
איך הפיכת הכביש למרחב להולכי רגל תורמת לחיי הלילה בעיר (וגם לחיי היום)? על המהלך שמעורר את העיר לחיים ואיך ישראל יכולה להשתנות בעקבותיו
עדן רונן
בשנים האחרונות התכנון העירוני בכל העולם משנה צורה, במקום להעניק עוד ועוד שטחים למכוניות, יש מגמה הפוכה של הענקת מרחב נוסף להליכתיות, מרחבים ירוקים, אופניים, ובקיצור לא.נשים. בקיצור - תכנון עירוני חדשני, פתוח וירוק. תופעה נוספת שמצטרפת למגמה הזו היא סגירת כבישים שהיו מיועדים פעם למכוניות, והפיכתם לאזורים שמיועדים לבילויים, מסעדות ומסחר. בכתבה הקודמת ערכנו סקירה מהעולם ובדקנו איך היא השפיעה התופעה על איזורים שונים. ראינו מקומות שבהם ויתרו לחלוטין על הכביש לטובת פארקים ירוקים, או שבחרו לסגור את הכביש למכוניות לטובת אנשים. אבל איפה ישראל נמצאת על הסקאלה, עד כמה היא מחוללת שינוי ובמקום לקדש רכב פרטי להעניק מרחב לציבור ולקהילה בעיר? יצאנו לבדוק.
ספויילר: נגיד כבר מעכשיו, שלצערנו התקשינו למצוא הרבה מקומות כאלו בארץ. ערים שונות בישראל החלו בתהליך מסוים של שינוי ותכנון עירוני מחודש השואף להקטין את שטח המכוניות לטובת שימושים אחרים וירוקים יותר. תכנון של שבילי אופניים ונת״צים צובר תאוצה, גם על חשבון נתיבים לרכב פרטי, ומדובר במהלך מצוין. עם זאת, הכתבה הזאת מתמקדת ברחובות שנסגרו לתנועת מכוניות והפכו למרחב לא.נשים בלבד, ובמקרה הזה נראה שהעניין עוד לא לגמרי הוטמע בארץ, אבל כן יש ניצנים.
תל אביב
פרויקט ההתחדשות העירונית של תל אביב הוא מרשים ביותר, וללא צל של ספק זו העיר שעברה עד כה את השינוי הכי משמעותי. מדרכות רחבות יותר, צמצום נתיבים, סלילת שבילי אופניים, וכל זאת בשיתוף עם פרויקט הרכבת הקלה הפכו את העיר למודרנית וחדשנית יותר. זאת במקביל לרחבות שנסגרו שהביאו לפריחה עירונית ושכונתית
שוק לוינסקי - כשעיריית תל אביב הגיעה אז עם ההצעה לסגירת מתחם השוק לתנועת מכוניות, הדף התנגדות היה עצום. מי לא התנגד - תושבים, בעלי חנויות, וכל הנוגעים בדבר. היתה איזו מחשבה שסגירת המרחב למכוניות תגרום לציבור לא להגיע לאזור ושהוא יהפוך לאיזה אזור מופקר ונטוש. בפועל - תוצאה היתה בדיוק הפוכה. אזור שוקק חיים, עמוס מסעדות, תיירות, מסחר ותרבות. הוצאת המכוניות העניקה עוד מקום לא.נשים, לבילויים, ושינתה גם את פני השכונה וההווי השכונתי שהפך לפחות סואן ויותר נעים.
נחלת בנימין - במשך שנים, רוב הציבור הישראלי הכיר את נחלת בנימין רק כמדרחוב הידוע, כשגולת הכותרת היא יריד האמנים הגדול שמביא א.נשים מכל הארץ לליבה של תל אביב. בשנים האחרונות נחסם לתנועה גם החלק הדרומי יותר של הרחוב (מקלישר ועד רוטשילד), שהיה בעבר נחלת המכוניות וכיום הוא נחלת הברים. סגירת הרחוב לתנועה הביאה להתעוררות חיי הלילה באזור - מסעדות, ברים, מועדונים ומלא לא. וזה לא פלא - הרבה יותר כיף לבלות במרחב, כשמכוניות לא חוסמות את המרחב, כל מסיבה הופכת לפסטיבל של ממש.
פארק המסילה - הפארק הזה הוא ללא ספק מתנה לתושבי תל אביב. הוא הוקם על תוואי מסילת הרכבת הע׳ותמנית הישנה, ולאחר מכן הוא שימש במשך שנים כחניון לרכבים ושטח שלא היה בו יותר מידי. בעירייה החליטו לוותר על החניון לטובת פארק עירוני מטריף שמחבר בין נחלת בנימין/יהודה הלוי ועד הים לפארק צ׳רלס קלור - מה שכבר מזמן הליכה לעבור החוף בכיף. הרבה דשא ירוק, מתקנים, מקומות בילוי על השדרה כמו בתי קפה, ברים ומסעדות.
חיפה
העיר עושה את צעדיה הראשונים אל תוך השינוי, והחליטה על סגירה של כל מיני רחובות, אמנם לא לחלוטין ורק בשעות הערב, אבל מדובר בצעד מבורך, שגם הוא (תיראו מופתעים) תורם לחיי הלילה, למסחר ולבילויים באזורים. הנה מה שחשוב לדעת ואיפה שהכי כדאי להסתובב.
אזור הנמל - הרחובות באזור הנמל סגורים לתנועת מכוניות בין השעות שש בערב ועד חמש בבוקר. אלו השעות שבהן האזור הופך למן מדרחוב נעים, המסעדות והברים פולשים אל הרחוב, והאזור כולו מתמלא אנרגיה צעירה ומחשמלת. אין מה לעשות, בסוף הרבה יותר כיף לשבת באזור שלא שומעים בו את רעש המכוניות, הצפירות, המנועים הכבדים. אנחנו רוצים לשבת בנעם ובשקט, וסגירת הרחוב מאפשרת בדיוק את זה.
שוק תלפיות - שוק תלפיות ללא ספק הפך לאחד האזורים החמים לבלות בהם בחיפה. השוק עבר התעוררות קולינרית מטורפת עם ים מסעדות שנפתחו באזור ווויב צעיר ועדכני לאזור שפעם היה נחשב מוזנח. בעירייה החליטו לנקוט בצעד לא פופולרי ולוותר על מקומות חנייה לטובת מקומות לישיבה למסעדות. התוצאות פה בסרטון שלפניכם.
כפי שציינו, יש ערים נוספות בישראל שעשו פרויקטי התחדשות עירונית, אבל אנחנו לא נתקלנו במהלכים של ויתור על האספלט לטובת פארק או בסגירת הכביש לתנועה במקומות נוספים. וחבל.. הדבר הכי בולט בכתבה זו העובדה שאזורים שנסגרו למכוניות נהנים היום מתיירות הולכת וגדלה, והפכו לאזורים שוקקי חיים. אז אנחנו בהחלט מעודדים ערים נוספות להצטרף למגמה. רכב פרטי תופס הרבה מקום, ויש לשטח שאנו מקצים לו השפעה עצומה לאופן שבו המרחב נראה.