top of page
< חזור

חיים יעילים ובריאים: 10 סיבות להשתמש בתחבורה ציבורית

פקקים? לחץ נפשי בדרך לעבודה? זיהום אוויר? מי צריך את כל זה? • הנה מה שתרוויחו אם תוותרו על הרכב ותבחרו להשתמש בתחבורה ציבורית

שי כפיר

תחב״צ זה בריא, ת׳כלס // צילום: Wikimedia Commons‏

כ-60% מהעובדים בישראל המתגוררים במרחק של עד 6 ק"מ ממקום עבודתם בוחרים להתנייד באמצעות המכונית הפרטית. גם עבורם, הנסיעה בשעות העומס, בפקק לצד נהגים עצבניים, וחיפוש החנייה המייגע, הן פעולות שחלקם היו מעדיפים להימנע מהן. לשימוש בתחבורה הציבורית יש השפעות משמעותיות - על הכיס של כל אחת ואחד מאיתנו, על בריאות הציבור, על הבטיחות בדרכים, על איכות הסביבה ועוד.


תחבורה ציבורית טובה משפיעה כמעט על כל היבט בחיינו, מבריאות ועד כסף וזמן, והיא המפתח לחברה בריאה ורגועה, עם שפע זמן פנוי ואוויר נקי. אז הגיע הזמן להפיץ את הבשורה - למה כדאי להשתמש בתחבורה הציבורית? קבלו 10 סיבות:


1. איכות הסביבה

רוב זיהום האוויר בגוש דן מקורו בתחבורה. אוטובוס אחד שווה ל-50 מכוניות על הכביש - המשמעות היא פחות זיהום אוויר ופחות "זלילת שטח" לכבישים, כך שנותר יותר מקום לשימושים אחרים, כמו מגורים או פארקים. בנוסף, מחקרים בעולם מראים כי לרעש כבישים, כפי שמכונה "זיהום רעש" פוגע באופן ניכר באורחות חייהם ובשרידותם של בעלי החיים. 


2. שוויון הזדמנויות 

שימוש במכוניות פרטיות תורם לאי השוויון התעסוקתי ואף הבריאותי - פגיעה בנגישות לאזורי תעסוקה ולשירותי רפואה, ויכולת כלכלית פוחתת להשגת שירותי הבריאות בשל הוצאות רבות על החזקת רכב. תחבורה ציבורית נגישה מאפשרת יכולת התניידות לכולם, גם למי שאין יכולת כלכלית להחזיק רכב פרטי, פותחת אפשרויות תעסוקה, השכלה ונגישות לשירותי בריאות שונים, לכל שכבות האוכלוסייה.


3. חסכון בזמן

באותו המשאב היקר לנו ביותר. מדינת ישראל סובלת מגודשי תנועה מהחמורים בעולם, זאת בשל מימדיה הקטנים מחד וגידול האוכלוסיה והשימוש הרב ברכב הפרטי מנגד. זמן יקר הולך לאיבוד בדרך לעבודה ובחזרה, וכן היצרנות של העובדים יורדת, מה שמשפיע באופן שלילי על התל"ג. לכן, תחבורה ציבורית יכולה לצמצם באופן דרסטי את הפקקים, ולפנות לכם זמן נוסף לקרוא ספר, לשתות קפה, לעבוד ולבלות עם הילדים. 


מבזבזים הרבה מאד זמן בפקק
4. מרחב עירוני נעים

מה יותר נעים, ללכת ליד כביש מהיר או פקק תנועה, או ללכת ברחוב עם תחבורה ציבורית יעילה, שבילי אופניים ומדרכות רכבות? הפחתת השימוש ברכב פרטי והגברת השימוש בתחבורה הציבורית חוסכת בבניית נתיבים חדשים ובכך מפחיתה את קיטוע השטחים הפתוחים. בנוסף, אלו תורמים להפחתה בפליטת גזי חממה מזהמים, כך שאנו נושמים אוויר נקי יותר. 


5. הפחתת תאונות דרכים

מדי שנה מאבדים את חייהם בכבישים ובמדרכות מאות בני אדם. לפי נתוני ארגון אור ירוק, ישראל היא שיאנית העולם בדריסת קשישים וילדים, ובין המדינות ה"מובילות" בהיפגעות הולכי רגל. דוגמאות מרחבי העולם מצביעות בבירור על קשר מובהק בין עלייה בשימוש בתחבורה ציבורית לירידה בתאונות הדרכים. מחקר שנערך עבור ארגון התחבורה הציבורית האמריקאי מצא כי שיעור התמותה של נוסעי תחבורה ציבורית בתאונות נמוך ב-92% מזה של נוסעי רכב פרטי. עוד הראה המחקר כי מספר ההרוגים קטן במידה רבה ככל שהנסיעה בעיר מבוססת על תחבורה ציבורית. גם בדיקה של פרויקט קווי הלילה הישראלי הראתה כי באזורים ובשעות שבהם נוספו הקווים, חלה ירידה בתאונות הדרכים.


6. בריאות הגוף

תחבורה ציבורית הולכת יד ביד עם הליכתיות. האדם המערבי סובל מאורח חיים יושבני: מהאוטו למשרד, מהמשרד לאוטו. תחבורה ציבורית מחייבת תנועתיות, גם אם במידה מתונה. דו"ח משנת 2010 של איגוד התחבורה הציבורית בארצות הברית מצא כי תושבים המתגוררים בישובים עם תשתית מפותחת של אוטובוסים ורכבות נוטים להיות בריאים יותר, והם בעלי תוחלת חיים ארוכה יותר בממוצע יחסית לישובים אחרים. 


תחב״צ תגרום לכם לזוז הרבה יותר // צילום: Pexels

7. בריאות הנפש

בשנת 1946 הגדיר ארגון הבריאות העולמי את המונח "בריאות" כלא רק היעדר מחלה, אלא "מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית". מחקרים מראים כי מגורים בסמיכות לשטחים ירוקים תורמים לבריאות הנפש. מעבר לכך, מי מאיתנו לא חווה את העצבים והתסכול בעת עמידה בפקק. אז איך תעדיפו לפתוח את הבוקר - בעצבים בפקקים, או בישיבה נינוחה וקריאת ספר באוטובוס הדוהר בשלווה על נתיב התחב"צ?


8. חסכון כלכלי

על פי הלמ"ס, כ-20% מהוצאות משק הבית מיועדות לסעיף התחבורה. כדי לנסוע בתחבורה ציבורית לא צריך להוציא רישיון, לקנות רכב, למלא דלק ולבקר במוסכים. תחבורה ציבורית אמנם אינה חינמית, אך היא זולה באופן משמעותי לעומת עלויות החזקת רכב.


9. סוף למצוקת החנייה

סקר שערכה חברת פרומוט מצביע על עלייה חדה בזמני חיפוש החניה בערים מרכזיות בארץ לאורך שעות היום. בשנת 2017 נמצא כי הזמן הממוצע למצוא חניה בתל אביב עומד על כ-30 דקות ואפילו יותר. אין כמעט עובד שלא נתקל בבעיה הזאת בבוקר - הצלחתם להגיע לעבודה בזמן, אבל עכשיו אתם צריכים לבזבז חצי שעה על חיפוש חנייה בתשלום. אם תבחרו בתחבורה ציבורית, תוכלו לחסוך מעצמכם לא מעט זמן וכסף שהייתם משקיעים במציאת חנייה.


10. זמינות לכל

השימוש בתחבורה הציבורית פתוח גם בפני אנשים שאינם יכולים לנהוג, למשל בני-נוער או אנשים המוגבלים בראייתם, וגם בפני אנשים מחוסרי-אמצעים שאינם יכולים לרכוש רכב.


אם נסכם בדרך הטובה ביותר, כפי שאמרה אנריקה פנלוסה, ראש עיריית בוגוטה לשעבר: "מדינה מפותחת היא לא מקום שעניים נוסעים בו במכוניות, אלא מקום שעשירים נוסעים בו בתחבורה ציבורית". השתכנעתם? ספרו לקרוביכם!


(מתוך המדריך לאקטיביזט)



bottom of page