top of page
< חזור

הנה באה הרכבת (החשמלית): על יתרונות פרויקט החישמול

העבודות לחישמול הרכבת כרוכות באי-נוחות רבה עבור הנוסעים. למה בעצם צריך אותן? איך רכבת חשמלית עדיפה על פני רכבת דיזל? ואיך השירות צפוי להשתפר? ריכזנו עבורכם את כל התשובות

תום יאולוס

קרדיט: Pixels


״נוסעים יקרים, בשל העבודות על פרויקט החישמול, יחולו שינויים בתנועת הרכבות במקטע המסילה עליו נסעתם כל יום״ - ההודעה הזו היא בדיוק מה שמשתמשי הרכבת לא רוצים לשמוע. המחיר של תקופת העבודות של החישמול בהחלט גבוה, אך לאחר שאלו מסתיימות, חל שיפור דרמטי בשירות החדש והמחושמל. בואו נסרוק כמה היבטים שונים בכל הקשור ליתרונות.


לחישמול המסילה יש יתרונות סביבתיים, המשפיעים מאוד על חווית הנוסע. הראשון, ואולי גם בין המשפיעים על החווית הנסיעה של כולנו הוא נסיעה שקטה. הרכבת החשמלית מספקת נסיעה שקטה הרבה יותר, יחד עם המתנה נעימה יותר ברציף והפרעה מצומצמת יותר עבור מי שגר לצד הפסים. זאת מכיוון שהרכבת החשמלית לא צריכה את קטר הדיזל המרעיש בשביל פעילותה.


יתרון נוסף וחשוב לא פחות, בטח בהיבט הסביבתי הוא אוויר נקי יותר. הרכבת החשמלית גם לא גורמת לבעיות זיהום אוויר בסביבתה, שכן היא מקבלת את הכוח שלה מרשת החשמל, ולא מקטר הדיזל המזהם. מה שמוביל אותנו ליתרון הבא - חיסכון בדלק. הרכבת החשמלית גם חסכונית יותר בדלק לעומת רכבת דיזל. חיסכון זה קיים גם כאשר לוקחים בחשבון שהרכבת החשמלית מקבלת את החשמל שלה מתחנת כוח המבוססת על דלקים פוסיליים. הסיבה לכך היא ששריפת דלקים הופכת ליעילה יותר כאשר כמויות גדולות יותר, ולכן מנוע של קטר דיזל יעיל הרבה פחות מתחנת כוח גדולה.


לחישמול יש גם יתרונות תפעוליים, שיובילו לשירות טוב יותר לנוסע. אחד מהם הוא שמירה על איכות הפסים. הרכבת החשמלית לא צריכה לסחוב איתה את הדלק שלה, ולכן המשקל הכולל שלה משמעותית נמוך יותר משל רכבת דיזל. המשקל הנמוך פוגע פחות בפסים, ולכן יש צורך בפחות סגירות לטובת עבודות תחזוקה.


יתרון תפעולי נוסף הוא הוספה של קרונות. המשקל הקל גם מאפשר הוספה של עוד קרונות לכל רכבת, לטובת ההקלה בצפיפות שעל הרכבת. כמו כן, טכנולוגיה זו מובילה לפחות תקלות - גם להיעדר קטר הדיזל עצמו יש יתרון, שכן הקטר והמנוע שבתוכו נוטים להתקלקל לא מעט. לכן רכבת חשמלית צריכה גם פחות תחזוקה, ויכולה לבלות יותר זמן בשירות הנוסע. האמינות המשופרת עוזרת גם ליצור פחות ביטולי רכבות של הרגע האחרון, שגורמים לאי נוחות רבה בקרב הנוסעים.


וזה עוד מבלי שדיברנו על חיסכון בכסף. כל היתרונות האלו חוסכים לרכבת לא מעט כסף, שיוכל כעת לשמש עבור שיפור השירות לנוסע, ולהקל על הסובסידיה שהמדינה צריכה לשלם לרכבת.


פרויקט החישמול / קרדיט: Pixels


החישמול מאפשר גם שימוש בקרונועים חשמליים, שהם בעצם רכבות ללא קטר, בהן החשמל מגיע למנועים קטנים הפרושים לצד הגלגלים לאורך הרכבת. גם לשימוש בקרונועים יש הרבה יתרונות. מהבולטים שבהם הוא המהירות שאליה הם מסוגלים להגיע. הקורונועים החשמליים מסוגלים להאיץ ולהאט את נסיעתם בזריזות רבה יותר, ולכן השימוש בהם מאפשר צמצום של איחורים ושיפור קל בזמני הנסיעה. שיפורים אלו מורגשים במיוחד בקטעים עם הרבה תחנות קרובות האחת לשנייה, כמו בקו השרון או בקו לחולון ובת ים. עוד יתרון הוא היעדר הקטר, שמשאיר מקום פנוי ברכבת כדי להוסיף קרון נוסעים נוסף. התוספת הזו, יחד עם הקרונות הנוספים שהקטר החשמלי מאפשר, יובילו להרבה פחות צפיפות ברכבות.


חישמול הרכבת מביא איתו שיפורים משמעותיים בחווית הנוסע, ומאפשרים הפעלה של רכבות זריזות יותר, שקטות יותר וירוקות יותר. תקופת העבודות אמנם גורמת לאי נוחות רבה, אך ניתן לומר בביטחון שהיתרונות שווים את ההמתנה, וגם זה פשוט הכרח המציאות כדי להתקדם - ללא העבודות - שירות התחבורה הציבורית לא ישתפר ואנחנו נישאר עם טכנולוגיה מיושנת, רועשת, לא סביבתית, לא יעילה ופחות מהירה. בקיצור, אנחנו כבר מצפים בקוצר רוח, ובעיקר - מקווים שהפרויקט יסתיים בזמן, ללא עיכובים, כי כמו שאנחנו יודעים, לצערנו מדינת ישראל לא מצטיינת בעמידה בזמנים. אבל מי יודע, בואו נהיה אופטימים, אולי עוד תהיה לנו הפתעה.


פרויקט החישמול הינו פרויקט הדגל של רכבת ישראל, עם תקציב כולל של 12 מיליארד ש״ח.

הפרויקט צפוי להסתיים בשנת 2025.

צרו קשר

תודה על ההודעה! נחזור אליכם בהקדם

לקבלת עדכונים לחצו כאן
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • TikTok

כל הזכויות שמורות ל-15 דקות 2024

קרדיטים
סרטון בעמוד הבית - קובי בכר
תמונות - עמוס לוזון וארגון '15 דקות'

אתר נגיש

bottom of page