הדרך להילחם בפקקים בדרך לעבודה! הכירו את פרויקט ״מהיר לעבודה״ בהובלת 15 דקות, בשיתוף 7 עיריות ברחבי הארץ ובליווי המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה וחברת נתיבי איילון. הפרויקט הוקם במטרה להפחית שימוש ברכב פרטי ולקדם פתרונות ירוקים ואלטרנטיביים להפחתת הגודש בדרך למוקדי התעסוקה, אשר יכולים לחסוך למשק עשרות מיליארדים בשנה!
בכל בוקר מתמלאים הכבישים בכניסה למטרופולינים הגדולים בישראל, במאות אלפי מכוניות ובהן נהגים המנסים להגיע למקום העבודה שלהם. נפח הכבישים לא גדל, אך מספר הנסיעות גדל בכל שנה, וכך מבלים הנהגים זמן הולך ומתארך על הכבישים.
ישראל עומדת בראש רשימת המדינות הצפופות בכבישים מבין מדינות ה-OECD!
כ-80% מהעומס בכבישים נובע מנהגות ונהגים המנסים להגיע לאותם אזורי עבודה ובדיוק באותן שעות. עלות הפקקים מוערכת בכ-40 מיליארד שקלים בשנה, מחציתם בגין אובדן שעות עבודה ופנאי, ומחציתם בשל תאונות דרכים וזיהום אוויר.
אל בעיית הגודש בכבישים מתווספת בעיה חמורה לא פחות - החניה. פדיון החניה באזור המרכז עבור עובד אחד יכול לעמוד סביב ה-500 ש״ח ואף להאמיר ל-1,000 ש״ח במקומות אחרים. התוצאה היא - עובדים שמגיעים מותשים לעבודה, עוד לפני שנכנסו לדלת המשרד שלהם ומעסיקים המוציאים סכומי כסף אסטרונומיים רק כדי לאפסן את המכוניות במהלך יום העבודה.
אחוז פיצול הנסיעות בארץ לפי הסקר החברתי של הלמ"ס, 2020
ומה קורה בעולם? בואו נקבל קצת השראה...
פרויקט ׳מהיר לעבודה׳ מייבא לארץ שיטות ותפיסות שמקובלות כבר למעלה משני עשורים ברחבי העולם המפותח. במקומות אלו התפתחה תפיסה גמישה של תחבורת עובדים, ששמה דגש רב על הבנת הצרכים הספציפיים של כל עובד ובית־עסק, ומתאימה פתרונות העונים על צרכים אלו. כך ניתן למקסם את אפקטיביות הכלים התחבורתיים המוצעים לעובדים, את תהליכי ההטמעה שלהם ואת ההשפעה החיובית על הסביבה.
בשביל לקדם את המהלך פה בישראל, נחוצים הבנה מעמיקה מתוך מיפוי השטח והכרה עם המתרחש במקומות העבודה וברשויות המקומיות, וכן הכרת האתגרים העולים בחיבור שבין הממשלה, הרשויות המקומיות והמעסיקים:
חוסר סנכרון בין הממשלה, הרשויות המקומיות והמעסיקים
תמריצים נמוכים למעבר לתחבורה מקיימת
תכנון עירוני המאופיין בהפרדת שימושים – מרכזי תעסוקה מנותקים ממרכזי הערים
התנגדויות ועדי עובדים
אתגרי התחבורה הציבורית המוכרים אשר משפיעים באופן ישיר על הגעה למוקדי תעסוקה
לשם כך יש לשלב אמצעים לעידוד הגעה ירוקה לעבודה:
לפתח מנגנוני שת"פ בין הממשלה, הרשויות המקומיות והמעסיקים; להשקיע בתשתיות לאמצעי תחבורה מקיימת: מערך נסיעות משותפות, תחב"צ, שבילי אופניים, השכרות ציוד; לקדם נהלי שעות עבודה, כך שלא כל העובדים יגיעו באותה שעה; לפתח תכניות מעסיקים, ועוד.
מהן התועלות מהמהלך הזה?
לחברות ולמעסיקים תועלות כלכליות וחברתיות מקידום הגעה ירוקה בדרך למוקדי התעסוקה:
• הגדלת תפוקת העבודה
• ירידה בהוצאות הארגון על תחבורה וחניה
• השגת תו תקן סביבתי הנחוץ להנפקה
• תרומה לתדמית מול הלקוחות
• תרומה להקטנת זיהום האוויר ולצמצום משבר האקלים (אחריות תאגידית)
• הגברת שוויוניות בארגון
• הגדלת המגוון והשונות בקרב העובדות/ים
• שיפור בבריאות העובדות/ים
• הגברת שביעות הרצון הכללית של העובדות/ים
מהן התועלות לרשויות המקומיות?
• חיזוק ושדרוג הכלכלה המקומית
• הגברת האטרקטיביות של אזורי התעסוקה = הגדלת הכנסות מארנונה עסקית
• מדיניות עירונית סביבתית
• הקטנת מפגעי התנועה
• שיפור המרחב העירוני
• עיר תוססת ונגישה
• שיפור הבטיחות בדרכים
• הגברת שביעות הרצון הכללית של התושבים
כיצד אנו פועלים לקידום הנושא?
במהלך שנת 2022 ליווינו 7 עיריות במהלך פורץ דרך ליצירת פתרונות להפחתת הגודש בדרך אל מוקדי התעסוקה. העיריות שלקחו חלק בהכשרה הן הרצליה, נתניה, חולון, יהוד-מונוסון, כפר סבא, אור יהודה וראש העין. הארגון העניק הכשרה מעשית לרשויות לקידום סל פתרונות חלופיים להגעה לעבודה, תוך פנייה לחברות הגדולות ולמעסיקים בשטחי ערים אלו.
במסגרת הפרויקט הופץ ״סקר היוממות הגדול״ לבחינת דפוסי ההגעה והחזרה מעבודה במגוון חברות ופורסמו נתונים על הרגלי הנסיעה והעומס הכבישים לצורך התאמת פתרונות תחבורתיים.
בנוסף, הפרויקט כלל וובינר ייחודי לחברות הגדולות ולמעסיקים, יצירת שיתופי פעולה אזורים בין הרשויות, ועידוד השיח עם משרדי הממשלה שעובדים בתחום.
הנתונים שעלו מהסקר נותחו ועובדו לכדי דוח מקיף אשר הופץ והוצג בכנס מרכזי בנושא הגעה ירוקה לעבודה שקיימנו בתל אביב בדצמבר 2022, בנוכחות משתתפי ההכשרה וגורמים נוספים, בהם נציגי הרשויות המקומיות, מעסיקים גדולים במשק, משרד התחבורה, נתיבי איילון ועוד. בכנס סיכמנו את ההכשרה שעברו נציגי הרשויות המקומיות, הצגנו את תוצאות הביניים של הסקר, והתכנסנו לשיח בין-מגזרי בשולחנות עגולים במטרה לייצר חשיבה משותפת לגבי המשך קידום הנושא.
בנוסף, נערך מיפוי וניתוח נתונים ממוקד לעיריות הרצליה ונתניה, במטרה להתאים ולספק פתרונות תחבורתיים כחלופה לרכב הפרטי. כעת פועל הארגון להסקת מסקנות ולמיסוד המהלך והרחבתו לרשויות נוספות. כמו כן, בימים אלו עומל הצוות על בניית סדנה שנתית להכשרת קהילת ממומני תחבורה ציבורית ברשויות המקומיות, אשר תתקיים במהלך שנת 2023.
אנו מאמינים שפרויקט ׳מהיר לעבודה' הוא חלק משמעותי והכרחי לצורך יצירת עתיד תחבורתי ירוק, יעיל ומהיר עבור הנוסעים ועבור ישראל.
Comentários